Вчительський сайт Лисогор Таміли Веніамінівни

Розділи
Календар
«  Серпень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2014 » Серпень » 27 » рекомендації серпневої конференції
09:48
рекомендації серпневої конференції

Рекомендації

ОБЛАСНОЇ СЕРПНЕВОЇ КОНФЕРЕНЦІЇ

ОСВІТЯН ЧЕРКАЩИНИ

(27 серпня 2014 року)

 

У контексті нових викликів, що постали перед науково-педагогічною громадою України, й зокрема - Черкаської області, обласна серпнева конференція освітян Черкащини рекомендує:

 

  1. З метою підвищення  ЕФЕКТИВНОСТІ суспільноГО й особистоГО розвитку кожного учня  як громадянина-ПАТРІОТА України:

 

1. У системі виховної роботи навчальних закладів провести цикл Уроків громадянськості, лейтмотивом яких має стати патріотизм як любов до України, самовідданість її захисників, активна громадянська позиція українців, особиста відповідальність за долю держави, усвідомлення учнями того факту, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти нашої країни.

2. Посилити національно-патріотичний характер виховання на основі використання кращих традицій і звичаїв українського народу, забезпечення участі учнів у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі „Сокіл” („Джура”), фізкультурно-оздоровчому патріотичному комплексі школярів України  “Козацький гарт”  тощо.

3. Активізувати роботу щодо  роз'яснення учням ідейної суті державних символів і правил їх використання, ритуалів, традицій; виховувати почуття поваги до них, формувати стійкі навички свідомого дотримання почестей та правил поведінки щодо державних символів у повсякденному житті та під час урочистих і офіційних заходів.

4. З метою підвищення якості превентивного виховання учнів активізувати співпрацю з органами державної влади та громадськими  організаціями щодо профілактики правопорушень, формування просоціальної поведінки у школярів.

5. Розвивати громадсько-активний аспект діяльності навчального закладу, за умов якого сім’я вихованця, як найважливіший соціальний замовник освітніх послуг, відчуватиме свою визначальну роль у справах учнівського та педагогічного колективів.

6. Вжити заходів щодо  збереження та примноження кращих традицій вітчизняної гуманітарної освіти. Посилити контроль за станом викладання предметів суспільно-гуманітарного циклу.

7. Висвітлювати роль медіаосвіти як важливого чинника підготовки зростаючої особистості до життя у сучасному суспільстві.

8. Спільно з військовими комісаріатами провести 3-денні навчально-методичні збори, а також спланувати щомісячні одноденні навчально-методичні заняття з викладачами предмета «Захист Вітчизни»;

9. Забезпечити обов’язкове проходження вчителями-викладачами  предмету «Захист Вітчизни» курсової підготовки.

10. Забезпечити якісне викладання предмету «Захист Вітчизни»  із розрахунку 2 години на тиждень (у класах з військово-спортивним профільним навчанням) та  1,5  години на тиждень (у класах всіх інших напрямів).

11. Вивчити можливість щодо введення додатково 0,5 посади керівника гуртка військо-патріотичного та спортивного напряму у  навчальних закладах  І-ІІІ ступенів.

12. Продовжити упровадження ідей творчої спадщини О. А. Захаренка та гуманістичних ідей  його Педагогіки добротворення.

 13. У рамках виховних систем навчальних закладів забезпечити умови для поєднання інтересів особистості, суспільства та держави.

 

 

  1. З МЕТОЮ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ОБЛАСТІ У НОВИХ СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ РЕАЛІЯХ:

 

1. Забезпечити  надання соціально-педагогічної  підтримки та психологічної допомоги таким соціальним групам: діти із сімей, члени яких поранені або загинули; сім’ї, члени яких зникли безвісти; жінки, зокрема вдови, які залишилися єдиними годувальниками родин; сім’ї військовослужбовців; сім’ї, у яких зруйновані родинні зв’язки; безробітні; особи та члени їх сімей, що зазнають насильства з боку громади за свої переконання; внутрішньо переміщені особи - мешканці Криму, Севастополя, Донецької та Луганської областей.

2. Вжити заходів щодо максимального забезпечення навчальних закладів фаховими спеціалістами  (практичними психологами та соціальними педагогами, методистами з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів, працівниками навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти) та налагодження належного психологічного супроводу всіх учасників навчально-виховного процесу.

3. Запобігати проявам можливих випадків дискримінації, утисків, різних форм насильства у місцевих громадах щодо внутрішніх переселенців, а також стосовно їхніх дітей.

4. З метою розв’язання соціально-педагогічних та психологічних проблем в учнівському середовищі запровадити у навчальних закладах усіх типів “Години психолога”,  а також факультативні курси, що орієнтовані на підсилення психологічної стресостійкості дітей та учнівської молоді та формування у них навичок безпечної і відповідальної поведінки;  мінімізацію негативних наслідків конфліктних подій, формування адекватних уявлень про соціально-політичні події в країні, розвиток спроможності орієнтуватись у соціокультурних реаліях.

5. Оптимізувати зміст і форми соціально-педагогічної та правової просвіти педагогічних працівників і батьків учнів, систематично інформувати їх щодо можливостей і шляхів звернення по допомогу до органів державної влади, соціальних служб, громадських організацій; про телефони «гарячих ліній» тощо.

 

 

3. З метою створення умов для оптимального  розвитку обдарованих і здібних учнів:

 

1. Забезпечити реалізацію державних нормативно-правових документів з питань розвитку обдарованих і здібних дітей та учнівської молоді.

2. Здійснювати психолого-педагогічну підтримку обдарованих учнів. Поповнювати  банк даних обдарованих дітей, їх  портфоліо. Активізувати діяльність  наукових шкільних товариств, літніх шкіл.

3. Сприяти підвищенню рівня педагогічної майстерності вчителів навчальних закладів, гімназій, ліцеїв, колегіумів.

4. Активно впроваджувати у навчально-виховний процес сучасні технології, використовувати матеріали освітніх порталів, соціальних мереж, сприяти створенню шкільних локальних мереж.

5. Налагодити співпрацю з науковцями вищих навчальних закладів.  Надавати якісну підготовку учням до зовнішнього незалежного оцінювання через систему курсів за вибором, факультативів.

6. Через вивчення та пропагування кращого досвіду роботи закладів освіти й окремих педагогів з обдарованими учнями у психолого-педагогічних виданнях, представницьких заходах обласного, всеукраїнського, міжнародного рівнів формувати новий тип педагога-акмеолога, покликаного бути фахівцем у предметному навчанні, володінні корекційно-розвивальними технологіями навчання та технологіями розвитку обдарованості й творчості.

7. У навчально-виховному процесі створювати атмосферу творчого пошуку, проблемні нестандартні ситуації; розвивати вміння робити власні висновки, співпрацювати в ролях експерта, рецензента та опонента.

 

 

4. З метою  забезпечення права на якісну освіту дітей з особливими освітніми потребами:

 

1. Забезпечити  збереження та вдосконалення існуючої мережі корекційних освітніх установ з паралельним розвитком інтегрованого та інклюзивного навчання.

2. Створити належні матеріально-технічні умови, які забезпечують можливість для безперешкодного доступу дітей з вадами фізичного та психічного розвитку до будівель і приміщеннь освітньої установи та організації їх перебування і навчання у цьому закладі (пандуси, спеціальні ліфти, спеціально обладнані навчальні місця, спеціалізоване навчальне, реабілітаційне, медичне обладнання тощо).

3. Вивчити питання про створення окремих кабінетів учителів-дефектологів з належним змістовим наповненням, введення до штатного розкладу освітніх установ загального типу додаткові ставки педагогічних (вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, психологи, соціальні педагоги, вихователі, асистенти учителів тощо) і медичних працівників.

  • Забезпечити комплексний психолого-педагогічний супровід дитини з обмеженими можливостями здоров'я протягом усього періоду його навчання в освітній установі загального типу.

5. Сприяти створенню корекційно-розвивального, предметно-просторового та соціального середовища для стимулювання емоційного, сенсорного, моторного і когнітивного розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку у відповідності до їх потреб.

6. Створити умови для розвитку у дошкільних навчальних закладах оптимального навчального середовища, відповідно до можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку, зокрема забезпечити відповідними навчально-розвивальними виданнями, іграшками, іграми, комп’ютерною технікою, аудіо-відео апаратурою, індивідуальними засобами навчання, необхідними дидактичними засобами.

7. Сприяти організації соціальної взаємодії між здоровими дітьми та дітьми з особливостями психофізичного розвитку, спрямованої на гармонізацію дитячих взаємовідносин.

8. Забезпечити спеціальну підготовку педагогічного колективу освітньої установи загального типу, що здійснює інклюзивне та інтегроване навчання шляхом проходження додаткових курсів з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології, особливостей психофізичного розвитку дітей з обмеженими можливостями здоров'я, з методики і технологій організації освітнього та реабілітаційного процесу для дітей зазначеної категорії.

  • загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах облаштувати тематичні методичні стенди з питань інклюзії.

10. Сприяти залученню до співпраці спеціальних педагогів (учителів-логопедів, олігофренопедагогів, тифлопедагогів, сурдопедагогів, реабілітологів) в інклюзивних класах ЗНЗ та ДНЗ.

11. Створювати умови для формування життєвої компетентності у дітей з особливими освітніми потребами як умови їх соціальної інтеграції.

12. Забезпечити соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами шляхом залучення їх до гурткової роботи, позакласних та позашкільних заходів.

  • Запровадити системну консультативну психолого-педагогічну допомогу батькам дітей з особливими освітніми потребами, починаючи з раннього віку.

14. Висвітлювати у засобах масової інформації питання інклюзивного навчання з метою формування нової філософії суспільства щодо гуманного ставлення до дітей з порушеннями психофізичного розвитку та інвалідністю.

15. Налагоджувати партнерську взаємодію з громадськими організаціями та батьківською спільнотою з питань підтримки та допомоги щодо впровадження та розвитку інклюзивної моделі навчання у закладах освіти.

16. У ході організації та створення інклюзивного простору в загальноосвітньому навчальному закладі керуватися новими документами Міністерства освіти та науки:

  • Наказом МОН «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)» від 28.01.2014 № 80;
  • Наказом МОН «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 22.04.2014 № 504;
  • Методичним листом «Про навчальні плани та програми спеціальних закладів освіти на 2014/1015 навчальний рік» від 25.06.2014 № 1/9-335;
  • Методичним листом «Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку» від 13.08.2014 № 1/9-413.

5.  З метою ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ дошкільної освіти:

1. Спрямувати зусилля педагогів дошкільної ланки освіти на формування всебічно розвиненої, духовно багатої, оптимістично та патріотично налаштованої особистості, починаючи з перших років життя дитини і завершуючи її вступом до школи.

2. Сприяти фізичному, психічному, розумовому й соціальному розвитку дітей раннього віку (від 1 до 3 років), їх адаптації до змінних умов життя та успішного входження у соціальне середовище.

3. Забезпечити реалізацію принципу наступності в розвитку, навчанні та вихованні дітей як цілісних особистостей у дошкільній і початковій ланках освіти.

4. Навчально-виховний процес у дошкільних навчальних закладах та дошкільних підрозділах НВК здійснювати за чинними програмами, рекомендованими МОН України:

- «Оберіг», програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років (наук. екер. Богуш А. М.);

- «Впевнений старт», програма розвитку дітей старшого дошкільного віку  (авт. кол.: Андрієтті О. О., Голубович О. П. та ін.);

- «Дитина», програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років (наук. екер. Проскура О. В., Кочина Л. П., Кузьменко В. У., Кудикіна Н. В.);

- «Дитина в дошкільні роки», освітня програма (наук. кер. Крутій К. Л.);

- «Українське дошкілля», програма розвитку дитини дошкільного віку (авт. кол.: Білан О. І., Возна Л. М., Максименко О. Л. та ін.);

- «Соняшник», комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку (авт. Калуська Л. В.);

- «Я у Світі» (нова редакція), програма розвитку дитини дошкільного віку (наук. кер. Кононко О. Л.), із двох частин, одна з яких - окрема програма для дітей раннього віку;

- «Стежина», програма для дошкільних навчальних закладів, що працюють за вальдорфською педагогікою (авт. Гончаренко А. М., Дятленко Н. М.).

5. Забезпечити умови щодо формування безпечної поведінки дітей у різних життєвих та надзвичайних ситуаціях.

6. Забезпечити створення умов для формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільних навчальних закладів.

7. Сприяти збереженню, розширенню та підтримці мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності, зокрема закладів з інклюзивними групами.

8. Прогнозувати розвиток методичного супроводу, різногалузевого розвитку методичної служби дошкільної освіти (відкриття діагностично-експертних, консультаційно-аналітичних, аудиторських центрів із залученням професійних та громадських експертів).

 

 

6.  З метою підвищення ефективності

 початкової загальної освіти:

 

1. Забезпечувати можливість рівного доступу до якісної освіти всіх дітей шкільного віку, зокрема шляхом впровадження інклюзивної освіти.

2. Створити належні умови навчання і виховання учнів початкової школи відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01).

  • Спрямовувати навчально-виховний процес на формування компетентної, морально здорової, з активною громадянською позицією особистості молодшого школяра.

4. Популяризувати кращий досвід забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти;  реалізації  особистісно орієнтованого  підходу в навчально-виховному процесі початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів.

  • Продовжувати модернізацію предметно-ігрового середовища (кімнат для відпочинку та приміщень для організації рухливих ігор) та навчально-матеріальної бази початкової школи.

6.  Забезпечити повноцінність початкової загальної освіти шляхом реалізації інваріантної і варіативної складових навчального плану.

  • Моделювати навчально-виховний процес з урахуванням вимог Міністерства освіти і науки України та забезпеченням оптимального рухового режиму учнів початкових класів.
  • Враховувати під час підготовки і проведення уроків зміни у навчальних програмах, рекомендовані Міністерства освіти і науки України, вносити відповідні корективи у зміст підручників.

 

7. З метою підвищення якості

природничо-математичної освіти:

 

1. Поліпшити роботу вчителів природничо-математичного циклу щодо використання інноваційних технологій навчання. Організовувати навчання вчителів на  дистанційних  курсах, семінарах-практикумах щодо використання сучасних засобів навчання та технологій природничо-математичної освіти.

2. Систематично здійснювати моніторинг якості знань з природничо-математичних дисциплін та аналізувати отримані результати.

3. Покращувати матеріально-технічне забезпечення викладання предметів природничо-математичного циклу.

 4. Вивчити кращий досвід запровадження оптимальних форм та організаційних моделей безперервної природничо-математичної освіти у загальноосвітніх навчальних закладах Черкаської області різних типів.

5. Оптимізувати мережу опорних шкіл з природничо-математичної освіти, спланувати роботу на їх базі творчих лабораторій, шкіл передового досвіду, педагогічних майстерень.

6. Стимулювати роботу науково-педагогічних творчих колективів на створення програм та інформаційно-методичних комплексів з природничо-математичних дисциплін (електронних посібників, електронних баз даних, колекції цифрових ресурсів та ін.).

7. З метою розвитку краєзнавчих компетенцій та виховання патріотизму серед учнівської молоді, віднайти можливості для запровадження курсу «Рідний край. Черкащина» у 5, 8, 9 класах.

8. Вивчити можливості щодо створення міжшкільних факультативів, що допоможуть учням розширити знання з екологічних дисциплін.

9. Оптимізувати профорієнтаційну роботу, орієнтувати учнів на професії, базою для яких є природничо-математичні знання, які вкрай необхідні сучасній українській економіці.

10. У профільних географічних класах запровадити курс за вибором «Шлях до ЄС» (за наявності підготовлених учителів).

11. З метою забезпечення життєвих компетенцій молоді продовжити апробацію курсу «Фінансова грамотність» із залученням нових навчальних закладів. Сприяти підготовці фахівців даного курсу.

 

 

8. З метою ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ  інформаційно-комунікаційних технологій в освітНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ:

 

1. Забезпечити надання всім загальноосвітнім навчальним закладам швидкісного доступу до Інтернету з використанням сучасних технологій під’єднання для високоефективного доступу до освітніх ресурсів.

2. Сприяти забезпеченню загальноосвітніх навчальних закладів ліцензійними електронними засобами навчального призначення та управлінськими програмними засобами.

3. Створити умови для підготовки педагогічних працівників до викладання профільних спецкурсів  з інформаційно-комунікаційних технологій.

4. Вивчити й проаналізувати стан використання педагогічними працівниками потенційних можливостей Черкаського освітянського порталу (сайту Черкаського ОІПОПП) для розвитку власної професійної компетентності.

5. Створити при районних (міських) методичних кабінетах  ресурсні центри інформаційної та науково-методичної підтримки використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі.

6. Проаналізувати контент та потенційні можливості веб-сайтів загальноосвітніх навчальних закладів району (міста) за критеріями можливості  опублікування кращих освітянських надбань, підтримки колективної та індивідуальної комунікації, формування мережних професійних об’єднань.

7. Продовжити активно впроваджувати сучасні інтерактивні технології дистанційного навчання у систему підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів, зокрема – для організації ефективної самоосвіти в умовах динаміки розвитку та впровадження дистанційних технологій освіти.

8. Забезпечувати випереджувальний характер підвищення рівня компетентності педагогічних працівників відповідно до викликів інформаційного суспільства.

9. Здійснювати індивідуальний організаційно-методичний супровід педагогічних працівників області, які підвищують кваліфікацію за  очно-дистанційною та дистанційною формами.

 

9. З метою поліпшення якості

професійно-технічної освіти:

 

1. Здійснювати систематичний контроль за організацією та проведенням профорієнтаційної роботи.

2. Сприяти широкому залученню засобів масової інформації  та громадськості до популяризації робітничих професій.

3. Налагодити тісну співпрацю з роботодавцями щодо покращення матеріально-технічної бази, сприяння в організації проходження учнями виробничої практики та наданні їм першого робочого місця.

4. Привести «Перелік робітничих професій» у відповідність до вимог соціально-економічних потреб обласного ринку праці.

 

 

10. З метою захисту здоровя всіх учасників навчально-виховного процесу:

 

1. Активізувати упровадження в навчально-виховний процес виховних технологій, що сприяють формуванню здоров’язбережувальних компетентностей дітей та учнівської молоді.

2. Забезпечити  якісне викладання предметів галузевої складової «Здоров’я та фізична культура» та їх наступність з початковою та дошкільною освітою, дотримання  правил безпеки під час навчально-виховного процесу.

 3. Забезпечити створення ефективної системи роз’яснювальної роботи серед батьків щодо необхідності контролю за реальним станом здоров’я дітей.

4. Забезпечувати диференційований підхід до учнів в організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх вікових, психофізіологічних, індивідуальних особливостей.

5. Розширювати руховий досвід дитини, формувати практичні навички для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку.

 

11. З метою підвищення ефективності моніторингу якості регіональної системи освіти:

 

1. Продовжити впровадження моніторингу якості освіти на різних управлінських рівнях: локальному – міському/районному – регіональному, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення моніторингу та оцінки якості освіти» від 14 грудня 2011 р. N1283 (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 342 (342-2013-п) від 29.04.2013) в умовах децентралізації управління освітою, становлення громадсько-державної моделі управління системою освіти.

  • Компетентно  впроваджувати методики використання нових інформаційно-комунікаційних технологій у ході моніторингових досліджень.

3. Використовувати результати моніторингових досліджень як інструмент підвищення якості системи освіти на рівні навчального закладу, району, регіону через відкрите й прозоре громадсько-державне управління освітою.

  • оцінювання якості освіти у відповідності до   параметрів: умови навчально-виховного процесу; якість процесу навчання і виховання учнів; результати навчальних досягнень учнів;  ставлення учасників навчального процесу й громадян до системи освіти.

5. Залучати до проведення й аналізу результатів моніторингових досліджень представників громадянського суспільства з метою об’єктивності оцінювання якості освіти.

6. Запобігати використанню результатів моніторингу як інструменту  адміністративного тиску на вчителів: ці результати мають слугувати внутрішній самооцінці й прийняттю управлінських рішень на їх основі, бути орієнтиром для створення й розповсюдження успішного педагогічного досвіду.

7. Ввести до змісту методичної роботи розгляд питань щодо критеріально-рівневого підходу до оцінювання навчальних досягнень учнів загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до державних стандартів початкової, основної та старшої школи.

  • розроблення та впровадження коригувальних програм за результатами контролю, моніторингових досліджень, а також забезпечувати систематичну перевірку якості їх реалізації.

 

12. З метою модернізації кадрової політики у регіоні:

 

1. Продовжувати апробацію  Положення про кредитно-модульну систему неперервного підвищення кваліфікації педагогічних працівників Черкаської області; забезпечити продуктивну взаємодію всіх учасників означеного процесу.

2. Активізувати діяльність методичних служб області  на принципах мережевої взаємодії у системі неперервної освіти педагогічних кадрів.

  • Забезпечити функціонування та динамічний розвиток регіонального науково-методичного простору, активно впроваджувати в систему науково-методичної роботи авторські майстерні, майстер-класи, тренінги, проекти.

4. Створити умови для підвищення кваліфікації  керівників та педагогічних працівників за індивідуальними освітньо-професійними програмами професійного розвитку і саморозвитку.

5. Запровадити електронне тестування фахової компетентності педагогічних працівників.

6. Забезпечити належне управлінсько-методичне супроводження навчально-виховної та самоосвітньої діяльності педагогічних працівників з метою розвитку їхніх професійних компетентностей у міжатестаційний період.

7. Підвищити якість  роботи методичних служб області щодо  реалізації основних напрямів державної політики в галузі освіти, соціального замовлення, регіональних, професійних та особистісних запитів усіх учасників навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів.

8. Удосконалювати зміст науково-методичної роботи, забезпечувати її національну спрямованість відповідно до економічних, політичних, соціокультурних умов розбудови й оновлення української загальноосвітньої школи.

9. Активізувати залучення педагогічних працівників району (міста) до  діяльності обласних творчих об’єднань педагогів у дослідженні актуальних психолого-педагогічних проблем, участі в інноваційних проектах та оволодіння методами комплексного самоаналізу професійної діяльності.

10. Підвищити рівень  організаційно-методичного супроводу розвитку освітніх систем базових навчальних закладів та закладів, які мають статус експериментальних Всеукраїнського й регіонального рівня.

 

 

 

Переглядів: 475 | Додав: tamilalisogor1961 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar